Ziekteverzuim door burn-out of overspannenheid voorkomen of verkorten?

ga direct naar mijn waardevolle coachtrajecten in het bos bij oss

%

van alle werkende Nederlanders ervaart burn-out klachten.

%

van het werk-gerelateerd verzuim heeft werkstress als reden

maanden. Zo lang duurt burn-out herstel gemiddeld.

euro. Dat zijn de gemiddelde kosten van 1 verzuimdag voor de werkgever.

Medewerker burn-out of overspannen?
Anders leren omgaan met werkdruk en het
vergroten van veerkracht zorgt voor duurzaam herstel!

Investeer in mentale vitaliteit met praktische, doelgerichte, erkende coaching in de natuur van Noord-Brabant. Geen therapie, geen quick fix. Wél praktische 1 op 1 begeleiding en vaardigheden voor het leven. Het resultaat? Duurzaam herstel en energieke, werkgelukkige medewerkers!

Jullie medewerker is overspannen of (bijna) burn-out, werkt tijdelijk minder uren, is al volledig ziekgemeld of het gaat het rap die kant op. Enorm vervelend voor de medewerker zelf, de mogelijke collega’s en de organisatie!

Jullie medewerker wil niets liever dan vlot herstellen en dat kan met mijn hulp. Met mijn praktische, doelgerichte, erkende coaching bied ik een zeer waardevolle, duurzame interventie. Stap voor stap begeleid ik jullie werknemer naar mentaal fit worden én blijven, door zeer vaardig te worden in hun energie- én stressmanagement, zodat jullie medewerker voor de lange termijn herstelt en weer energiek en bevlogen aan het werk kan.

Mijn begeleiding vindt plaats in de natuur bij Oss wat voor nét een beetje meer zorgt. Namelijk een open blik, frisse inzichten en een instant boost aan rust en ontspanning!

IS ER NU HULP NODIG?
Dan zit niemand te wachten op
maandenlange wachtlijsten!

EEN STARTGESPREK IS BIJ MIJ
ALTIJD MOGELIJK BINNEN 1-2 WEKEN
(uitgezonderd schoolvakanties)

Op dit moment is daarna de wachttijd tot de
start van een coachtraject:
1-2 weken

Na mijn traject voelen mensen zich vitaal en veerkrachtig. Ze zijn veel beter bestand tegen stressvolle situaties, uitdagingen of tegenslagen in het werk en/ of privéleven, terwijl ze leven en werken mensen naar hun persoonlijke waarden. Vanuit rust en energie en vol (werk)plezier!

  • Willen jullie als organisatie jullie medewerker voor de lange termijn behouden?
  • Willen jullie bijdragen aan het ervaren van minder werkdruk en meer werkgeluk door jullie medewerker?
  • Gunnen jullie het deze medewerker om weer energiek en bevlogen te kunnen doen waar deze persoon goed in is?
  • Zijn jullie NIET op zoek naar een quick fix, of een one size fits all aanpak?

Dan is mijn stress- en burn-out coaching in het bos bij Oss een zeer waardevolle en logische stap!

Zelf iets oplossen wil niet zeggen
dat je het alleen moet doen.

Ik ben Debbie van der Donk, burn-out & stress specialist

Debbie van der Donk erkend deskundig coach trainer voor stresspreventie burn-outpreventie burn-outherstel re-integratie Noord-Brabant Gelderland Limburg

Burn-out klachten hebben enorme impact op de medewerker én organisatie

Bijna 1 op de 7 professionals kampt met burn-out klachten en is dus een potentiële uitvaller! Wist je dat burn-out herstel gemiddeld 8 maanden duurt en een organisatie ruim €250 per dag kost, exclusief vervangingskosten? Een coachtraject is dus snel terug verdiend als een medewerker enkele dagen korter verzuimd! Een burn-out heeft daarnaast een enorme impact op de persoon zelf, zijn directe omgeving, collega’s en de organisatie als geheel.

Ik heb 16 jaar in het basisonderwijs gewerkt en net als in vele andere branches is de ervaren werkdruk daar hoog. Zo ook de personeelstekorten en dit heeft geen positieve uitwerking op elkaar. Het gaat me aan het hart dat zoveel bevlogen professionals steeds minder werkplezier ervaren door overmatige stress en werkdruk.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat ook privéomstandigheden van grote invloed kunnen zijn op je stresslevel. Aangezien je als organisatie gebaat bent bij energieke, mentaal fitte mensen, is het faciliteren van coaching dus óók erg waardevol als de stressfactoren niet (volledig) werk-gerelateerd zijn. Daarmee toon je als organisatie niet alleen goed werkgeverschap, ook draagt het bij aan de duurzame inzetbaarheid van je professionals en dus de continuïteit en stabiliteit binnen de organisatie!

Van werkdruk naar werkgeluk

Als stress en burn-out specialist begeleid ik coachees naar mentale veerkracht en vitaliteit, wat enorm bijdraagt aan het ervaren van meer energie, rust en werkgeluk. In mijn begeleidingstrajecten en trainingen combineer ik mijn uitgebreide kennis en evidence based methodieken met ruime ervaring als (onderwijs)professional, stress- en burn-outspecialist en ervaringsdeskundige. 

Als doenende denker en enthousiaste leerling school ik me continu bij en volg ik intervisie en supervisie. Ik ben aangesloten bij en erkend door de beroepsverenigingen NOBCO en VESB en werk volgens hun gedragscodes en kwaliteitseisen.

Dit ben ik!

  • Rustig in de basis, enthousiast in mijn werk
  • Inlevend en sterk in het tussen de regels door luisteren
  • Nieuwsgierige onderzoeker en doortastende doorvrager
  • Flexibel doelgericht
  • Creatief in denken en doen
  • Met humor op het juiste moment 😉

Het zal soms stormen. Wat als je mee kunt veren,
in plaats van dat je omver wordt geblazen?

Coaching is effectief en goedkoop bijdragen aan behoud en werkgeluk van pro-fessionals

  • Gelukkige mensen zorgen voor een gelukkige, stabiele organisatie! In mijn coaching staat het duurzaam herstellen van overspannenheid of burn-out centraal, waarbij we stap voor stap toewerken naar het vergroten van de mentale veerkracht, flexibiliteit en stressbestendigheid in de werk- én privécontext.
  • Coaching is vergeleken met andere vormen van persoonlijke ontwikkeling relatief goedkoop én effectief. Een coachtraject is al terugverdiend als een medewerker enkele dagen korter verzuimd. Het bewezen 8 stappenplan en de evidience based ACT methodiek die ik hanteer zorgen voor een stevige verankering van vitaal denken en doen op de lange termijn.
dummy

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

wat houdt wandelcoaching in?

Ik begeleid 1 op 1, in het bos bij Oss. Hierbij stem ik een effectief, flexibel 8 stappenplan af op de specifieke situatie van de coachee.

De eerste prioriteit ligt bij het herstellen van fysieke en/ of mentale vermoeidheid. Daarna trainen we vaardigheden die bijdragen aan effectiever omgaan met stress, gedachten, emoties.

We verkennen nadrukkelijk niet alleen de stressfactoren op werk- en/ of privégebied. We zoomen vooral in op de persoonlijke stijl van de coachee: hoe ga je nu met stress om en wat kun je hierin veranderen? 

Denk bijvoorbeeld aan: beter naar je lichaam luisteren, jezelf ontspanning gunnen, stoppen met piekeren, grenzen stellen en bewaken, voor jezelf opkomen, vaker ‘nee’ zeggen, kunnen doseren, prioriteren, plannen, meer zelfvertrouwen hebben, assertiever zijn, de lat lager leggen en beter voor jezelf zorgen.

Zo komt de coachee tot vitaal denken én doen, voor de lange termijn!

Als coach loop ik letterlijk naast de coachee. Ik vraag, leg uit, analyseer, spiegel, inspireer en motiveer, waarbij de coachee zelf verantwoordelijk is voor het proces en gemaakte keuzes.

Ik hoor en zie ik de coachee met volle aandacht en vanuit een nieuwsgierige, positieve, onderzoekende, objectieve en soms ook confronterende houding.

De coachee zet letterlijke stappen tijdens de walk & talk sessies én daarbuiten. Verandering in denken en doen kost tijd en oefening en daarom komen coachees na een gesprek, en zelfs nog ver na het traject, volop in beweging!

voor wie is mijn wandelcoaching?

Ik werk veel met mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, de zorg, ICT,  techniek en zelfstandig ondernemers. Ook begeleid ik mensen die geen betaalde baan hebben en mantelzorger zijn.

De coachees waarmee ik klik zijn vaak bevlogen, zorgzame mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Mensen die de neiging hebben tot piekeren, pleasen of perfectionisme.Mensen die veel in hun hoofd zitten en veel op hun bord hebben, op werkgebied en/ of privégebied.

Door mijn persoonlijke situatie als vrouw en mama in een zorgintensief gezin, heb ik extra affiniteit met mensen die overbelast zijn geraakt door hun privésituatie.

Wandelcoaching preventief of curatief inzetten?

In de ideale situatie zetten we in op preventie: het voorkomen van stress of het herstel van milde stressklachten.

Veel vaker is de coachee (vermoedelijk) overspannen of burn-out. Hierbij begeleid ik naar duurzaam fysiek en mentaal herstel, het voorkomen van werkuitval of verkorten van ziekteverzuim, verantwoorde re-integratie en terugvalpreventie.

Overspannen of burn-out raken wordt nooit alleen veroorzaakt door factoren in het werk of privé. Voor een duurzame verandering onderzoeken we ook de persoonlijke stijl van denken en doen en trainen vaardigheden om voortaan anders om te gaan met je energie en met stress. 

Denk bijvoorbeeld aan: beter naar je lichaam luisteren, op tijd ontspannen, grenzen stellen en bewaken, voor jezelf opkomen, vaker ‘nee’ zeggen, kunnen doseren, prioriteren, plannen, meer zelfvertrouwen hebben, assertiever zijn, de lat lager leggen en beter voor jezelf zorgen.

Aansluitend bij de situatie en specifieke hulpvraag van de coachee bied ik een gemiddeld of uitgebreid begeleidingstraject aan.

Indien gewenst door beide partijen vindt er afstemming plaats met de werkgever (re-integratieoverleg, eindgesprek) en werk ik samen met de (bedrijfs)arts.

De inhoud van een coachtraject is altijd vertrouwelijk, ook als de werkgever betaalt.

wat levert mijn wandelcoaching op?

Het resultaat van mijn coaching is dat mensen veel stressbestendiger worden en mentale flexibiliteit ontwikkelen, zodat ze voortaan op een rustige, effectieve manier kunnen omgaan met stressvolle situaties, uitdagingen en tegenslag in het werk en privéleven.

Rust in het hoofd, energie in het lijf en alle aandacht voor de mensen en activiteiten die het werken en leven waardevol maken!  

Coach wandelcoach wandelcoaching regio Oss Uden Veghel Den Bosch Nijmegen Wijchen Vught Elst bij stress overspannen burn-out

WANDEL NAAR ENERGIE

De medewerker ervaart stevige stress en is aardig op weg om overspannen te raken. Om herhaling of burn-out te voorkomen is het nodig om de fysieke en/ of mentale energie te herstellen en anders te leren omgaan met stress.

Dit levert Wandel naar Energie op:

  • Herstel van chronische stress of overspannenheid
  • Voorkomen van (werk)uitval en burn-out
  • Herstel van fysieke en mentale energie
  • Meer stressbestendigheid en mentale veerkracht
  • Met meer energie, rust en plezier functioneren in het werk en/ of privéleven

Dit is onderdeel van Wandel naar Energie:

  • Persoonlijk herstelplan
  • 7 walk & talk sessies (à 60-75 minuten), waarbij we onderzoeken en oefenen wat de medewerker kan veranderen aan de situatie en het eigen gedrag, om de coachdoel(en) te behalen
  • Afgestemde video’s, oefeningen en opdrachten via mail en/ of de app ACT Guide, zodat de nieuwe inzichten worden omgezet in daden in het dagelijks leven
  • Whatsapp support onder werktijd gedurende het traject, voor tussentijdse vragen, een steuntje in de rug of het vieren van succesmomentjes
  • Optioneel (re-integratie)overleg/ eindgesprek met de leidinggevende/ werkgever
  • 1 follow-up sessie
    (na 3-6 maanden), waarbij we bespreken hoe de medewerker ook op lange termijn de balans tussen rust, energie, stress en plezier weet vast te houden
Investering: 1299,-
excl. btw

Voor jongvolwassenen t/m 25 jaar geldt een aangepast tarief, neem hiervoor contact op. Reistijd en -kosten inclusief binnen een straal van 15 autominuten enkele reis rondom Berghem (NB).

 

Coach wandelcoach wandelcoaching regio Oss Uden Veghel Den Bosch Nijmegen Wijchen Vught Elst bij stress overspannen burn-out

WANDEL NAAR VEERKRACHT

De medewerker ervaart fikse stress. Alles wijst erop dat degene overspannen of burn-out is. Om weer duurzaam aan het werk te kunnen en herhaling te voorkomen, is het nodig de fysieke en/ of mentale energie te herstellen en anders te leren omgaan met stress.

Dit levert Wandel naar Veerkracht op:

  • Herstellen van overspannenheid of
    burn-out, voorkomen van (nieuwe) burn-out
  • Waar nodig voorkomen van complete (werk)uitval
  • Herstel van fysieke en mentale energie
  • Meer stressbestendigheid en mentale veerkracht
  • Waar nodig ondersteuning bij verantwoord re-integreren
  • Met meer energie, rust en plezier functioneren in het werk- en/ of privéleven

Dit is onderdeel van Wandel naar Veerkracht:

  • Persoonlijk herstelplan
  • 10 walk & talk sessies (à 60-75 minuten), waarbij we onderzoeken en oefenen wat de medewerker kan veranderen aan de situatie en het eigen gedrag, om de coachdoel(en) te behalen
  • Afgestemde video’s, oefeningen en opdrachten via mail en/ of de app ACT Guide, zodat de nieuwe inzichten worden omgezet in daden in het dagelijks leven
  • Whatsapp support onder werktijd gedurende het traject, voor tussentijdse vragen, een steuntje in de rug of het vieren van succesmomentjes
  • Optioneel (re-integratie)overleg/ eindgesprek met de leidinggevende/ werkgever
  • 2 follow-up sessies
    (na 3 en na 9 maanden), waarbij we bespreken hoe de medewerker ook op lange termijn de balans tussen rust, energie, stress en plezier weet vast te houden
Investering: 1999,-
excl. btw

Voor jongvolwassenen t/m 25 jaar geldt een aangepast tarief, neem hiervoor contact op. Reistijd en -kosten inclusief binnen een straal van 15 autominuten enkele reis rondom Berghem (NB).

Stilstaan bij je handelen
is vooruitgang.

Effectief 8 stappenplan voor burn-out coaching

Stappenplan bij herstel van stress overspannen burn-out vitaliteit herstel ACT re-integratie ademhaling

Duurzaam resultaat

Tijdens een persoonlijk coachtraject maak ik gebruik van het 8 stappen herstelplan, ontwikkeld door Annita Rogier (2020). Dit is een zeer complete, systematische, integrale, bewezen effectieve methode bij het voorkomen, verminderen of herstellen van stress, overspanning en burn-out om te komen tot een energieker en meer gebalanceerd leven. Het maakt gebruik van praktische oefeningen en technieken uit de positieve psychologie, ACT en mindfulness, zowel tijdens een coachsessies als tussentijds thuis.

NHG-Standaard Overspanning en Burn-out

De 8 stappenplan methode voldoet aan de richtlijnen van het Nederlandse Huisartsen Genootschap, voor de diagnostiek en behandeling van volwassenen met stress, overspanning of burn-out. Waar bij stress- of burn-out klachten vaak vooral aan symptoombestrijding wordt gedaan, pakt deze methode ook de onderliggende patronen en competenties aan zodat je leert om duurzaam beter met stress om te gaan.

Wandelcoaching in natuurgebied De Maashorst bij Oss, Noord-Brabant: een buitenkans!

Wandelcoachen is steeds meer in opkomst en in tegenstelling tot wat de term doet vermoeden leer ik de coachee niet hoe te wandelen en het is ook veel méér dan wandelen alleen. Het is een enorm effectieve middel dat ik inzet bij het voorkomen en verminderen van stress en burn-out.

Ik noem het zelf graag bosbegeleiding, of gewoon coaching en training in de natuur. Want jazeker, ook een training kan perfect in een natuurlijke omgeving zoals een park of bos plaatsvinden! Naast alle positieve effecten die ik hieronder benoem, vinden coachees en deelnemers het vaak heerlijk om naar buiten te mogen en in beweging te komen als ze normaal gesproken vooral binnen werken.

dummy

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

wetenschappelijk bewezen

Verschillende wetenschappelijke studies, ook binnen Nederland, hebben aangetoond dat begeleiding in de natuur vele positieve effecten heeft, zeker bij stress en burn-out klachten!

Omgevingspsycholoog prof. dr. Agnes van den Berg deed ondermeer onderzoek naar de positieve effecten van wandelcoaching (2019) en heeft geconcludeerd dat wandelen in de natuur helpend is om minder snel last te krijgen van een burn-out, concentratieproblemen of stress. 

Een recent proefschrift (juli 2022) is van Daphne Meuwese, psycholoog en wetenschappelijk onderzoeker aan de VU. Ze heeft onderzocht in hoeverre natuur stress vermindert en ontspanning geeft en of dit voor iedereen en in verschillende omstandigheden hetzelfde werkt. In haar thesis ‘When in need, nature is there for you – The Restorative Effects of Nature in Supporting the Prevention and Treatment of Mental Health Problems’ beschrijft zij haar bevindingen over de positieve effecten van de natuur.

De wetenschappelijke onderbouwing draagt voor mij bij aan de keuze om mijn begeleiding zoveel mogelijk naar buiten te verplaatsen, samen met mijn eigen zeer positieve ervaring met het effect van ‘in de natuur zijn’ op burn-out herstel. Ik wandelde letterlijk mijn burn-out uit, en de lente in! Daarnaast had ik fijne begeleiding die me geholpen heeft mentaal vitaal en veerkrachtig te worden.

positieve effecten van de natuur
  • In de rust en ruimte van de natuur stap je uit de hectiek van het leven en kom je onmiddellijk op adem. Een natuurbreak van 5 minuten vermindert al stress. Hoe gestrester je je voelt, hoe beter de natuur voor je werkt.
  • Zelfs kijken naar de natuur geeft direct een positieve boost en helpt om negatieve gedachten en gevoelens effectiever te verwerken.
  • De natuur fascineert op een ‘zachte’ manier. De natuur overlaadt je niet met harde prikkels en het kost je brein weinig moeite en energie om de omgeving in je op te nemen. Juist als je minder goed in je vel zit ben je hier extra gevoelig voor.
  • De natuur is het levende voorbeeld van jezelf mogen zijn: de natuur is zoals hij is, zonder oordelen. Dit vermindert stress bij mensen en zorgt voor ontspanning.
  •  In de natuur zijn zorgt voor een gevoel van vrijheid, veiligheid en meer ruimte in je hoofd. Je komt sneller bij je gevoelens en de essentie van wat er speelt. Het stimuleert een frisse, creatieve blik op wensen, problemen en uitdagingen. De natuur nodigt uit tot stilstaan bij jezelf en naar binnen te keren en van daaruit stappen vooruit te zetten.
  • Het is heel helpend dat je naast elkaar loopt tijdens coaching of training. Dit versterkt het gevoel van gelijkwaardigheid: we doen het sámen.
  • De natuur leeft en groeit, alle seizoenen dragen bij aan de eeuwige ontwikkeling.
  • De natuur is hét toonbeeld van veerkracht. Dit is een erg helpende metafoor. Mentale veerkracht helpt je om uitdagingen en tegenslagen in het leven het hoofd te bieden, je pad bij te stellen en altijd komt er weer een nieuwe lente vol kansen en mogelijkheden.
  • In de natuur zijn werkt relativerend. Als mensen zijn we onderdeel van een groter geheel. Dit besef zorgt voor meer rust in hoofd en lijf.
Burn-out coaching voor werknemers in Noord-Brabant Gelderland Noord-Limburg

Wat kan ik nog meer voor jullie
professionals betekenen?

Een training gericht op stress- en burn-outpreventie draagt bij aan duurzame inzetbaarheid en werkgeluk

Wil jullie organisatie inzetten op stresspreventie of amplitie? Ik help jullie graag met een afgestemde groepstraining in de natuur of op locatie, waarbij stress- en burn-outpreventie centraal staat. Wat levert dit de organisatie op?

  • Als organisatie toon je goed werkgeverschap en stimuleer je proactief vitaliteit en duurzame inzetbaarheid onder je medewerkers door in te zetten op stresspreventie voor iedereen of juist een risicogroep. Iets wat je absoluut wil in deze tijd van personeelstekorten!
  • Een stresspreventietraining maakt zowel mensen die risico lopen op stress en burn-out, als hun collega’s, als leidinggevenden bewust van hoe stress werkt en het geeft praktische handvatten hoe je op een actieve, duurzame manier stress en energie managet en meer vertrouwen ervaart in je functioneren.
  • Continuïteit en stabiliteit binnen een organisatie zorgen voor een hoge kwaliteit, een gevoel van veiligheid en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Voorkomen dat medewerkers overbelast raken en bijdragen aan werkdrukverlaging is dus een topprioriteit!

Een praktische, effectieve, interactieve training voor je team of een selecte groep, zoals nieuwe medewerkers, young professionals of mensen die om persoonlijke redenen meer risico lopen op uitval?

Of liever een training volledig op maat? Er is veel mogelijk! 

Regenboog boven heide tijdens maatwerk training in natuur voor onderwijs kinderopvang werkdruk verlagen en verminderen

Contact

Debbie van der Donk
Speenkruid 65 | 5351 KC | Berghem
debbie@florebosbegeleiding.nl

Flore BOSbegeleiding KVK 81606524.

Links

werkgebied

Noord-Brabant – Gelderland – Regio Oss – Den Bosch – Boxtel – Vught – Veghel – Uden – Grave – Wijchen – Beuningen – Nijmegen – Druten – Elst

Training in overleg.

aangesloten bij

Debbie van der Donk coach trainer bij piekeren stress overspannen burn-out Oss Uden Veghel Den Bosch Nijmegen Eindhoven
Debbie van der Donk coach trainer bij piekeren stress overspannen burn-out Oss Uden Veghel Den Bosch Nijmegen Eindhoven
Debbie van der Donk coach trainer bij piekeren stress overspannen burn-out Oss Uden Veghel Den Bosch Nijmegen Eindhoven

Werkt ook voor

Healthy Crew logo
Volksuniversiteit Oss logo